SANT MATEU, PER CAMILLO RUSCONI

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

L’impressionant Sant Mateu, de Camillo Rusconi.

Primer pla de l’apòstol.

Vista lateral.

Ubicació de l’escultura.

 

La Sant Joan de Laterà és una de les quatre grans basíliques de Roma junt amb la de Sant Pere Vaticà, Sant Pau Extramurs i Santa Maria la Major.

A més, és la catedral de Roma i en el seu interior, junt amb d’altres relíquies, es guarden les restes dels caps de Sant Pere i Sant Pau.

Dedicada a Sant Joan Baptista i Sant Joan Evangelista, és una de les basíliques més maques de la capital d’Itàlia. Es per això que el 1980 l’UNESCO la va incloure en el catàleg d’obres que son Patrimoni de la Humanitat.

Dins de les moltes meravelles que té, destaquen nombrosos frescs i sobre tot les impressionants escultures dels dotze apòstols situats als laterals de la nau central.

L’escultor milanès Camillo Rusconi (1658 – 1728) va ser un dels artistes que van participar en la seva decoració escultòrica.

L’obra de Rusconi s’inscriu en l’estètica barroca de Bernini amb certes diferències (Rusconi té un punt més dramàtic).

Era fill de pares originaris del Cantó suís-italià del Ticino. Es va formar a Milà i va marxar a Roma amb vint-i-sis anys per treballar al taller de l’escultor Ercole Ferrata, artista que s’havia format a l’ombra de Bernini.

Rusconi es va començar a foguejar amb obres menors en estuc que estaven destinades a la decoració arquitectònica de les esglésies  Sant Silvestre in Capite, Sant Salvador in Lauro i la Chiesa Nuova (Santa Maria in Valliciela).

Va fer amistat amb Carlo Maratta, pintor barroc ben conegut sobre tot a Roma. D’ell Rusconi va saber (tot i tractar-se d’una altra disciplina artística) interpretar la seva orientació classicista, cosa que es posa de manifest en els tres apòstols (Sant Mateu, Sant Joan i Sant Andreu) i Sant Joan Baptista que va realitzar a l’esmentada Basílica de Sant Joan de Laterà per encàrrec del papa Climent XI entre el 1708 i el 1718.

Com exemple, a l’encapçalament veiem l’espectacular imatge de Sant Mateu que va fer, com la resta, sobre dissenys preparats pel seu amic Maratta. Com es pot veure, es tracta d’una monumental figura en marbre en la que destaca la soltesa de modelatge que desprèn. El detall amb el que està treballada la figura fa que elements com la roba o el llibre no donin la sensació de ser de marbre.

No cal dir que el prestigi de Rusconi que ja era elevat quan se li va encarregar la feina, va pujar encara més, de manera que el 1727 va ser escollit príncep de l’Acadèmia de San Lluc de Roma.

Va morir un any després a la capital italiana.

 

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: