SANT PERE, PER PIERRE-ETIENNE MONNOT

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

El Sant Pere de Pierre-Étienne Monnot.

Primer pla del sant.

Dos dels elements que distingeixen Sant Pere: el llibre i la clau.

Detall de la mà dreta.

 

Avui parlem de l’escultor francès Pierre-Étienne Monnot (1657 – 1733), un artista que va destacar en l’últim període barroc tenint una àmplia clientela internacional.

Quan va fer trenta anys, el 1687, es va instal.lar a Roma i ja no es bellugaria de la capital italiana. En certa mesura els italians van acabar fent-lo seu fins al punt que se’l coneixia com Pietro Stefano Monnot.

El seu primer professor havia sigut el seu propi pare que era tallador de fusta. Després va rebre classes a Dijon i a partir d’aquest moment va començar a rebre encàrrecs per fer treballs religiosos.

Anys després, abans d’anar a viure a Roma, va fer diversos viatges a París on va entrar en contacte amb els escultors que treballaven per Lluís XIV. Van ser contactes molt profitosos.

I després, a Roma, va ser ràpidament introduït als cercles artístics, cosa que li va facilitar obtenir molts encàrrecs.

Un dels seus treballs més coneguts és el que va fer a la Basílica de Sant Joan de Letran on va representar els apòstols fets a gran escala.

Es el cas de Sant Pere de qui aportem imatges perquè serveixi d’exemple del que feia Monnot.

Del Sant sabem que es deia realment Simó, però Jesús li deia Cefas (pedra) perquè li va anunciar que seria la pedra sobre la que s’edificaria la seva església. Es per aquesta raó que el coneixem com Pere. Era pescador d’ofici i Jesús el va cridar perquè pesqués homes per donar-lis el missatge de la salvació, encàrrec que va seguir.

Pere tenia un caràcter fort i era impulsiu. Va haver de canviar el xip perquè estava acostumat a un estil de vida còmode i no entenia a Crist quan aquest parlava de sacrifici, creu i mort.

L’any 64 dC va haver un gran incendi a Roma que no va ser possible aturar. Corria el rumor de què havia sigut l’emperador Neró qui l’havia provocat. Com que Neró se va adonar de què perillava el seu tron, va acusar els cristians de l’incendi; va ser així com es va iniciar una autèntica cacera de cristians que eren llançats al circ romà per ser devorats pels lleons o eren cremats a plena llum del dia o assassinats al carrer. Pere era allí i va ser un dels crucificats. Es diu que va demanar ser clavat a la creu de cap perquè no se sentia digne de morir com Jesús.

Aquest home de personalitat forta és el que representa Monnot. Se’l veu de gest decidit, ferm, té la clau de la salvació a la mà esquerra. L’obra és un molt bon exemple d’escultura barroca i denota la capacitat de l’artista francès. La seva fama no era en va.

 

La basílica de Sant Joan de Letran on es troben les escultures dels apòstols realitzades per Pierre-Etienne Monnot.

 

 

 

 

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: