SIMFONIA Nº 6 “LE MATIN”, DE HAYDN

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

Franz Joseph Haydn

 

Franz Joseph Haydn és conegut com el pare de la simfonia i a més va ser professor de Beethoven. Cal dir alguna cosa més?

Haydn va viure 77 anys, un record pel seu temps (va ser entre el 1732 i el 1809) i aquesta longevitat li va permetre viure des del barroc fins al romanticisme, tot un luxe. Es per l’edat que va arribar a tenir que se’l coneixia com “papa Haydn”.

Però de petit, abans de fer-se notar amb els instruments, va destacar per la seva veu, molt bonica i de soprano; era cantor a la capella de la Catedral de Sant Esteve a Viena i allí va continuar fins que va canviar la veu.

Avui ens volem fixar en la seva música. Concretament en la primera simfonia que va compondre una vegada es va incorporar a la cort de la poderosa família Esterházy.

En efecte, aquest treball simfònic el va escriure pel seu nou patró, el príncep Nikolaus Eszterházy. Era l’estiu de 1761, ben poc temps després d’haver-se incorporat a la cort. Aquesta família dels Eszterházy mantenien en caràcter de residència permanent una excel.lent orquestra de cambra i amb aquesta, la seva primera obra sota la nova situació, Haydn va saber explotar a fons el talent dels músics.

Es tractava de la Simfonia núm. 6 en re major que no cal dir que es caracteritza per una partitura molt virtuosística pel que fa a l’orquestra. Es coneix universalment amb el nom de Le matin (el matí).

Haydn va voler amb aquesta obra guanyar-se els músics de l’orquestra. Això es degut a que en aquella època els músics que interpretaven brillants solos i tenien la possibilitat de desplegar tota la seva virtuositat, rebien recompenses econòmiques a títol individual. D’aquí que a Haydn li interessés posar de relleu la qualitat de la seva orquestra, era una manera de guanyar-se-la.

En quant al títol, Le matin, no va ser el que li va posar Haydn, però ràpidament va ser adoptat perquè encaixava amb la música: la lenta introducció del primer moviment és una clara representació musical de la sortida del sol. Després, trobem al.legories musicals de l’alegria del matí, encara que aquí ja tot resulta molt més abstracte. L’obra trasllueix l’esperit de la suite instrumental.

La interpretació que podem escoltar al vídeo corre a càrrec de l’Orquestra de Cambra Noruega dirigida per l’extravertit violoncel.lista britànic Steven Isserlis. No és molt habitual que un músic exerceixi com a tal mentre dirigeix l’orquestra que l’acompanya, però Isserlis és capaç de fer-ho i a més passant-s’ho bé transmetent vitalitat.

 

Joseph Haydn, un dels grans compositor de la història de la música clàssica.

Per saber més d’ell cliqueu aquí.

L’Orquestra de Cambra Noruega ofereix un llarg recorregut en la interpretació de música clàssica des que es va fundar el 1977.

El seu web és https://www.kammerorkesteret.no/nco

El londinenc Steven Isserlis és un dels més importants  violoncel.listes del moment. No solament interpreta sinó que organitza festivals i escriu llibres de divulgació musical.

El seu web és http://stevenisserlis.com/

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: