THOMAS COLE. L’EXPULSIÓ DEL JARDÍ DE L’EDÈN

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

L’expulsió del jardí de l’Edèn, per Thomas Cole.

Adam i Eva acaben de travessar la porta que els deixa fora del Paradís.

Representació de la llum que surt de la porta del Paradís que separa dos mons oposats…

… un món idíl·lic…

…i un altre hostil…

... amb un amenaçant i al·legòric llop.

 

De Lancashire, Anglaterra era el pintor Thomas Cole (1801 – 1848).

Però ha passat a la història com artista nord-americà degut a que va ser als Estats Units on es va fer famós i a més inspirant-se en els paisatges d’aquell país.

Havia emigrat amb divuit anys i va exercir com gravador. El 1823 va començar a estudiar a l’Acadèmia de Belles Arts de Pennsylvania i a pintar paisatges. També feia retrats per guanyar-se la vida.

Després es va instal·lar a Nova York amb vint-i-quatre anys i es va dedicar definitivament a la pintura de paisatges de la zona del riu Hudson amb la voluntat, deia, “d’obtenir un estil elevat de paisatge” que incorporava missatge moral. Fins i tot, basant-se amb aquests principis, va fundar un moviment, Escola del riu Hudson, grup influenciat per l’estètica del romanticisme.

I aviat va obtenir fama pels seus quadres de to al·legòric i romàntic que estan considerats com les primeres pintures paisatgístiques importants del país.

També va pintar temes bíblics. Precisament aquí en tenim un on conjuga un tema sagrat amb un treballat paisatge: L’expulsió del jardí de l’Edèn.

El quadre el va realitzar el 1828 i el va exposar a la National Academy of Design de Nova York de la que ell era un dels membres fundadors.

La imatge denota una certa inspiració provinent de l’art britànic de l’època revisant imatges que guardava de llibres de dibuixos anglesos, i l’escena d’Adam i Eva empetitits per promontoris de enormes dimensions recorda les il·lustracions que el pintor britànic John Martin havia fet per l’obra literària de John Milton Paradís perdut que s’havia fet popular als dos costats del Atlàntic. L’ús que Cole fa de la llum que surt de la porta del Paradís és una clara reminiscència de les pintures de Martin.

El quadre representa dos mons absolutament oposats: al Paradís hi ha flora i fauna que evoca la bellesa i l’harmonia de l’Edèn, mentre que l’altre està marcat per un paisatge hostil amb arbres trencats, àrides roques i fins i tot un sinistre llop.

L’obra pertany a la col·lecció del Museu de Belles Arts de Boston.

 

Anglès de naixement, Thomas Cole està considerat com el pare del paisatgisme nord-americà.

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: