UNA RAZÓN BRILLANTE, D’YVAN ATTAL

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –


Daniel Auteuil és el professor Pierre Mazard, un home de caràcter difícil que imparteix classe en una prestigiosa universitat parisenca.

Camélia Jordana és Nelia Salah, una jove dels afores de Paris que vol ser advocada. Xocarà amb el caràcter del professor Mazard.

A pesar de les seves diferències, els dos es veuran condemnats a entendre’s quan la Universitat els proposa presentar-se a una important prova a nivell nacional.

 

Neila Salah és una jove dels afores de París que somia ser advocada. S’ha matriculat a la facultat de dret més important de la capital de França, però el primer dia de classe té un enfrontament amb Pierre Mazard, un professor conflictiu. El professor, per redimir-se i obligat per la Universitat, proposa a Neila ajudar-la a preparar una important prova a nivell nacional. Encara que cínic i exigent, Pierre seria l’ajuda ideal que Neila necessita, però per això els dos hauran d’intentar superar alguns prejudicis. 

Aquesta formula cinematogràfica d’aplegar dos protagonistes que son totalment antagonistes, no és nova. ja el vell cine policíac nord-americà  ho feia. Ara bé, cal remarcar que el cine francès sap aportar la seva particularitat en pel.lícules com Intocable. Ara, Yvan Attal, el director israelià de Una razón brillante, ho porta a més al terreny de l’educació, un subgènere del que ens han arribat molts films de França.

Així, Attal uneix un professor provocatiu i una humil estudiant d’orígen algerià que no és una d’aquelles persones que es quedin callades. Com ja hem dit, el primer dia es produeix la primera fricció quan l’arrogant professor l’humilia públicament. però la direcció a la Universitat decideix unir-los per la seva participació en un concurs d’oratòria. D’aquesta manera, la pel.lícula ens col.loca en un territori on la correcció política i el llenguatge ofensiu i excloent s’han d’enfrontar.

En quant als dos personatges protagonistes, semblen estar condemnats a odiar-se però acabaran convertint-se en un exemple de respecte i tolerància. Segurament semblarà una cosa una mica simple, però donada l’actual situació francesa on l’extrema dreta està creixent, aquest és un missatge que té el seu valor.

També resulta estimulant veure l’actuació dels dos actors principals. Daniel Auteil construeix un odiós personatge que trobarà la sabata del seu peu en el paper de l’actriu Camélia Jordana, qui de pas, li curarà unes quantes imperfeccions.

El fons de la història ens pot resultar ja vist en d’altres ocasions, com si fos una plantilla massa utilitzada, però tot i la previsibilitat general de l’argument -només la general- Auteuil i Jordana saben elevar el nivell de la pel.lícula amb dues excel.lents interpretacions que amb humor li treuen els colors a una certa intel.lectualitat encarcarada.

 

L’israelià Yvan Attal és el director i co-guionista de la pel.lícula. Aquí el veiem donant instruccions a Camélia Jordana.

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: