VELAZQUEZ i EL SEGLE D’OR, AL CAIXAFORUM

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

Velázquez. Mart.

Velázquez. L’adoració dels reis mags.

Velázquez. El fabulista grec Isop.

Velázquez. L’escultor Juan Martínez Montañés.

Velázquez. El príncep Baltasar Carlos.

José de Ribera. El matemàtic i filòsof grec Demòcrit.

Alonso Sánchez Coello. La infanta Isabel Clara Eugenia amb Magdalena Ruiz.

Ticià. Venus recreant-se amb la música.

 

Al CaixaForum de Barcelona (Av. Francesc Ferrer i Guàrdia, 6) està tenint lloc una de les exposicions més atractives del moment, la dedicada a Velázquez i el Segle d’Or.

L’obra de Diego de Velázquez (1599-1660) s’inscriu en un ampli context a causa del caràcter global que tenia en el seu temps la monarquia espanyola, que regnava a la península Ibèrica però també a Flandes, a territoris d’Itàlia i en algunes zones d’Amèrica i Àsia, com a les Filipines. Aquest cosmopolitisme es reflectia en les col·leccions del rei, molt riques en pintures d’artistes d’aquests territoris. És dins d’aquest marc internacional on s’entén millor l’art de Velázquez.

La mostra ens acosta a aquest món del pintor andalús a través de set obres del mestre de Sevilla i cinquanta obres més de grans artistes relacionades amb ell mateix.  D’aquesta manera confronta la producció de Velázquez amb la de noms fonamentals de la pintura barroca tant espanyols con estrangers: Ticià, Rubens, Ribera, El Greco, Murillo, Zurbarán, Lucas Jordán, Claudio de Lorena, Jan Brueghel el Vell, Antonio Moro, Stanzione, Guido Reni o Van Dyck.

Les obres estan ordenades seguint un criteri expositiu temàtic que permet entendre millor l’originalitat de Velázquez com narrador. Al mateix temps, la mostra possibilita que a cada secció es barregin tots aquests artistes de procedències tan diverses, de manera que es trenca a posta la barrera de les escoles nacionals.

Precisament el criteri que s’ha seguit per escollir les obres exposades és la seva varietat temàtica i el fet de què pertanyen cronològicament a diferents moments de la vida de l’artista. Moltes d’aquestes pintures eren conegudes per Velázquez perquè va tenir contacte personal amb els que les van fer o bé coneixia la seva producció.

Les obres s’han estructurat en set seccions corresponents a l’art, el coneixement, la natura morta, la vida quotidiana, la mitologia, la cort, el paisatge i la religió. Això permet comparar millor els estils d’artistes d’orígens diferents.

Aquesta és doncs una magnífica oportunitat per poder contemplar la diversitat d’un segle XVII que en l’aspecte artístic va ser prodigiós.

Fins al 3 de març.

 

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: