VERONÈS. VENUS i ADONIS

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

Venus i Adonis, per Paolo Caliari, el Veronès.

Primer pla de Venus.

La cara ombrejada d’Adonis.

El Veronès és com es va conèixer a Paolo Caliari, un dels grans pintors de l’escola veneciana del segle XVI.  Òbviament, el nom li ve perquè va néixer i viure a Verona.

Sobre la pintura de Veronès van influir artistes de la importància de Tintoretto i Tiziano. Junt a aquest últim, a Veronès se’l considera creador d’aquell estil tan característic de la Venècia de l’època dominat per la sumptuositat i el color, ric però no cridaner.

Un element habitual en l’obra de Veronès son les enormes mides de les seves realitzacions.

Una de les pintures més famoses d’aquest mestre del manierisme venecià és l’anomenada Venus i Adonis. La va pintar al 1582 i, com era habitual, les seves mides eren generoses: 2,12 metres d’alt i 1,91 metres d’ample.

Veronès tracta en el quadre un tema mitològic. Es representa Venus que té Adonis pràcticament sobre la falda, dormint.

Adonis era un jove de tal bellesa que va enamorar dues deesses, Prosperina i Venus, que se l’anaven repartint durant l’any. Venus sempre estava atenta a complaure’l i l’acompanyava en les seves caceres. Aquí la veiem acariciant-lo i donant-li aire perquè estigués més fresc mentre dormia.

S’observen contrasts entre el dos protagonistes de la pintura: la roba que veiem que porta Adonis és la més rica que es podia lluir a la Venècia d’aquell segle. La roba rogenca d’ell s’oposa a la pell blanca de Venus.  D’altra banda, mentre ella apareix il.luminada, Adonis està una mica més en ombra.

Com que el jove era aficionat a caçar i Venus intueix que ell morirà en una de les seves incursions, intentarà retenir-lo.

A Cupido el veiem acariciant un llebrer. L’animal està desitjós per sortir de cacera perquè ha sigut entrenat per això, però Cupido el reté per impedir que desperti el jove. Si Adonis desperta, marxarà de caça i morirà.

Les tres figures s’emmarquen en un paisatge viu, amb ombrosos tons verds, i blaus al cel.

El que la pintura vol representar és l’últim instant de felicitat dels dos amants abans de la mort d’ell,  que com es sabut segons la mitologia, un porc senglar va acabar amb la seva vida.

Veronès va optar per mostrar la psicologia de l’amor que es plasma en el rostre una mica ombrejat de Venus qui coneix la sort que espera al seu estimat.

Es curiós veure com fins i tot en un quadre de tema mitològic com aquest, Veronès representa igualment el luxe de la vida cortesana de Venècia. Adonis realment vesteix a la moda del segle XVI, i sempre son figures que semblarien extretes d’un saló. Un altre dels seus trets distintius  és mostrar les expressions: el gest d’Adonis, profundament dormit, i Venus, atenta al que Cupido està fent. La riquesa de les teles amb un color vibrant i l’interès per la llum, completen aquesta esplèndida obra.

Crida l’atenció el punt de vista adoptat pel pintor perquè és baix, el que obliga l’espectador a mirar cap amunt. Això fa pensar que el quadre podia estar pensat per ser col.locat a la part alta d’una paret.

Qui vulgui veure l’original d’aquesta pintura haurà de viatjar a Madrid, al Museo del Prado. El quadre va arribar a Espanya gràcies al pintor Velázquez que el va adquirir pel rei d’Espanya Felip IV durant el seu segon viatge a Itàlia.

Per veure el quadre a pantalla completa cliqueu aquí.

 

Així es va autoretratar l’artista.

Per saber més d’ell cliqueu aquí.

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: